1. V čom spočíva podstata Digitálneho príspevku pre žiakov SR?
Kríza spôsobená globálnou pandémiou ochorenia COVID-19, a s ňou súvisiaci nútený prechod k dištančnému online vzdelávaniu, odkryli závažné nedostatky v schopnosti slovenského vzdelávacieho systému plnohodnotne využívať digitálne technológie, upozornili na nedostatočnú úroveň digitálnych zručností pedagógov a žiakov, no najmä, viditeľne poukázali na priepastné rozdiely v oblasti digitálneho vybavenia jednotlivých domácností.
Stav digitálnej vybavenosti základných a stredných škôl na Slovensku je pritom hlboko pod priemerom Európskej únie. Existujú pritom zásadné rozdiely v digitálnych zručnostiach a digitálnom vybavení medzi obcami a mestami, ako aj medzi jednotlivými socioekonomickými vrstvami. To potvrdzujú aj výsledky prieskumu v rámci programu PISA z roku 2018 (OECD), ktoré uvádzajú, že prístup k počítačom či inému digitálnemu zariadeniu na Slovensku nemajú mnohé domácnosti s nízkymi príjmami. Táto priepasť pritom niektorých žiakov priamo diskriminuje – podľa výskumu Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) nebolo počas prvej vlny pandémie do online vzdelávania zapojených až 18,5% žiakov základných a stredných škôl. Podiel nezapojených študentov bol pritom najvyšší v školách v chudobnejších regiónoch s vysokým podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. V najvýraznejšej miere boli pandémiou, a s ňou súvisiacou nemožnosťou pripojenia k dištančnému vzdelávaniu, negatívne zasiahnutí žiaci základných, stredných a stredných odborných škôl zo znevýhodneného prostredia a so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zároveň sa dvojročné obdobie pandémie obzvlášť negatívne podpísalo aj na žiakoch, ktorí v aktuálnom školskom roku nastúpili do prvých ročníkov stredných škôl a do deviatych ročníkov základných škôl. Ide pritom o skupinu žiakov, ktorá je pandémiou a jej negatívnymi dôsledkami najviac ohrozená, čo potvrdzuje aj fakt, že študijné výsledky a vedomosti týchto detí sa počas pandémie výraznejšie zhoršili, čo je zrejmé z výsledkov testovania Monitor 9. Ohrozenou skupinou sú však aj žiaci, ktorí zažili výpadky vzdelávania v 6., 7. a 8. ročníkoch na základnej škole, v rámci ktorých mali zvládnuť plynulý prechod na druhý stupeň základnej školy a prípravu na štúdium na strednej škole. Na rozdiel od ostatných vekových skupín, títo žiaci nemajú šancu dohnať zameškané učivo na základnej škole, pretože z nej odchádzajú, čo výrazne obmedzí ich možnosť uspieť na strednom stupni vzdelávania, ktorý predpokladá samostatnejší prístup k vzdelávaniu, ako aj schopnosť využívať digitálnu techniku v rámci domácej prípravy či počas samotnej výučby.
Dostupnosť digitálnych zariadení aj v domácom prostredí však zároveň vytvára predpoklad na ešte kvalitnejšie a digitálne inkluzívne vzdelávanie, ktoré umožňuje plne rozvinúť potenciál žiakov základných, stredných a stredných odborných škôl zo znevýhodneného prostredia v rámci vzdelávacieho procesu. Práve z tohto dôvodu pripravilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) v spolupráci s Digitálnou koalíciou – Národnou koalíciou pre digitálne zručnosti a povolania SR (DK) Národný projekt (NP) s názvom Digitálny príspevok pre žiakov SR (Digitálny žiak), ktorého primárnym cieľom je vyrovnať štartovacie pozície, podporiť rovný prístup vo vzdelávaní medzi žiakmi, a to bez ohľadu na to z akého socio-ekonomického prostredia pochádzajú, a sprístupniť digitálnu techniku žiakom zo znevýhodnených, vyššie popísaných, rizikových skupín obyvateľstva, ktorá im pomôže využívať vzdelávací proces efektívne a plnohodnotne. Dostupnosť digitálne inkluzívneho vzdelávacieho systému orientovaná na individuálne potreby a schopnosť kompenzovať nerovnosti v štartovacích pozíciách, ktoré vyplývajú zo sociálneho či zdravotného znevýhodnenia, zároveň prispeje k zmierňovaniu ekonomických, sociálnych a regionálnych rozdielov v rámci Slovenska. V širšom ponímaní je cieľom projektu prispieť k rozvoju digitálnych zručností potrebných pre život v globálnej a nízkouhlíkovej digitálnej ekonomike a spoločnosti. Európska komisia pripomína, že kríza spôsobená pandémiou COVID-19 priniesla väčšie povedomie o potrebe rozvíjať digitálne zručnosti, ktoré sú nevyhnutné na to, aby bolo možné vyvíjať a zavádzať digitálne prístupné a inkluzívne systémy.
Sekundárnym cieľom NP je vytvoriť na Slovensku prvý, skutočne digitálny ročník všetkých žiakov prvého ročníka jednotlivých stredných škôl, ktorí boli najviac postihnutí dištančným vzdelávaním, nakoľko značne limitovalo ich možnosť plnohodnotnej prípravy na prechod na vyšší stupeň vzdelávania. Vďaka sprístupneniu digitálnych zariadení celému prvému ročníku stredných škôl sa umožní vytváranie i používanie digitálneho obsahu pre ucelenú skupinu žiakov, ktorí budú plne vybavení digitálnou technikou. Projekt Digitálny žiak predstavuje ucelený koncept, na ktorého konci je digitálnym žiakom každý žiak, bez ohľadu na to, z akého socio-ekonomického prostredia pochádza, a bez ohľadu na to, aké špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby má. Digitálny žiak je schopný študovať digitálne, pripravený naplno rozvíjať svoj potenciál, získavať a zdokonaľovať svoje digitálne zručnosti, a teda uspieť v digitálnej dobe.